اعتبار کاپوتاژ خودرو

کاپوتاژ به معنای اخذ مجوز خروج از کشور با خودروی شخصی است که توسط گمرک ایران صادر می شود . توجه داشته باشید که مدت اعتبار کاپوتاژ خودرو


کاپوتاژ به معنای اخذ مجوز خروج از کشور با خودروی شخصی است که توسط گمرک ایران صادر می شود . توجه داشته باشید که مدت اعتبار کاپوتاژ خودرو یک سال است و در صورتی که اعتبار آن کمتر از یک ماه باشد برای خروج از کشور باید آن را تمدید کنید .

اعتبار کاپوتاژ خودرو

بسیاری از افراد بیشتر علاقه دارند با خودرو شخصی خود به مسافرت های خارج از کشور سفر کنند و از این سفرها بیشتر لذت می برند بنابراین سفر کردن با خودرو شخصی قوانین خاص خود را دارد و نیاز به کاپوتاز کردن خودرو دارید که برای اینکار باید مراحلی را طی کنید  کاپوتاژ کردن خودرو به معنای دریافت مجوز خروج از کشوربرای خودرو می باشد که دریافت کاپوتاژ خودرو در تبریز از طریق دفتر نمایندگی کانون جهانگردی انجام می شود که مدت اعتبار کاپوتاژ خودرو یک سال می باشد برای اینکه بتوانید در خارج از کشور با خودرو شخصی خود رانندگی کنید تنها بین المللی کردن کافی نیست باید گواهینامه بین المللی نیز دریافت کنید . اعتبار کاپوتاژ خودرو یک سال می باشد . اگر کمتر از 10 روز به پایان اعتبار کاپوتاژ خودرو شما باقی مانده و قصد سفر با خودرو شخصی به خارج از کشور را دارید، حتما جهت تمدید کاپوتاژ خودرو اقدام کنید . در کاپوتاژ ، خودرو به روش های مختلفی از جمله هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای جا به جا می شود ، به عنوان مثال اخذ مجوز کاپوتاژ برای حمل خودرو از طریق دریا به دبی و یا عبور خودرو از طریق جاده به کشورهای عراق و ترکیه .

مراحل کاپوتاژ خودرو
مسافرت خارجی با هواپیما یا قطار هزینه زیادی دارد . از این رو برخی ترجیح می‌دهند برای کاهش هزینه و لذت بیشتر ، با خودروی خود به کشورهای …

مدارک مورد نیاز برای کاپوتاژ

اگر قبلا یکبار مجوز دریافت کردید باید به اعتبار کاپوتاژ خودرو توجه کنید ولی اگر برای اولین بار می خواهید اقدام کنید در ادامه مطلب موارد مورد نیاز را بیان می کنیم فقط قبل از طی کردن این مرحله در نظر داشته باشید که باید گواهینامه بین المللی خود را دریافت کنید بنابر مطالب گفته شده برای اخذ مجوز کاپوتاژ باید مدارک لازم را به دفتر ارائه دهید . حتی اگر یک یا چند مورد نواقصاتی از این مدارک داشته باشید ، امکان دریافت کاپوتاژ را نخواهید داشت . قبل از مراجه به ادارات برای طی مراحل در کم ترین زمان از قبل مدارک های ذکر شده را آماده کنید . همچنین توجه داشته باشید که در صورت عدم نیاز به تمدید کاپوتاژ خودرو حتما برگه کاپوتاژ ماشین را باطل کنید تا مشمول جریمه نشوید . برخی از مهمترین مدارکی که باید حتما برای دریافت کاپوتاژ خودرو در تبریز شخصی ارائه دهید، شامل موارد زیر می باشد :

  • گرین کارت ماشین
  • برگه شرکت
  • کارت و بیمه نامه خودرو
  • اصل گواهینامه رانندگی
  • گواهینامه بین المللی
  • پاسپورت و کپی صفحات آن (با شش ماه تاریخ انقضا)
  • آوردن ماشین شخصی به نمایندگی

دلایل اهمیت اعتبار کاپوتاژ خودرو

همان طور که در پیش گفتیم اعتبار کاپوتاژ خودرو از اهمیت ویژه ای برخوردار است برای کاپوتاژ و عبور موقت نکات مهمی وجود دارد که باید به آن ها توجه داشته باشید بنابراین اگر کاپوتاژ ماشین شما معتبر است و قصد دارید ماشین خود را بفروشید ، ابتدا باید آن را کنسل کنید . اگر قبلاً کاپوتاژ داشته اید و قصد دارید اعتبار کاپوتاژ خودرو را تمدید کنید . نیازی به پرداخت پول برای پلاک و برچسب IR نیست . بیمه خودرو و شخص ثالث در هنگام اخذ مجوز کاپوتاژ مورد توجه ویژه قرار می گیرد . استفاده از پلاک موقت در خودروی دیگر جرم است . کاپوتاژ خودروهای منطقه آزاد مانند ارس و … فقط از مرز ارمنستان و نخجوان عبور می کنند .  نکته مهمی که باید بدانید این است که با این پلاک در داخل ایران نمی توانید تردد داشته باشید . این کار غیرقانونی می باشد و مشمول جریمه خواهید شد . بهتر است پلاک بین المللی ( پلاک ترانزیت ) را در نزدیکی مرز نصب نمایید . علاوه بر آن شما برای وارد شدن به کشور دیگر با اتومبیل باید بیمه آن کشور را نیز داشته باشید. بیمه کردن خودرو از موارد بسیار ضروری محسوب می شود ؛ بنابراین باید آن را به هزینه های خود اضافه کنید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *