گواهینامه بین المللی رانندگی

گواهینامه بین المللی رانندگی سندی به شکل کارت یا دفترچه و یا ترکیبی از این دو میباشد که اعتبار یک یا سه ساله دارد.


گواهینامه بین المللی رانندگی (IDP = International Driving Permit) سندی به شکل کارت یا دفترچه و یا ترکیبی از این دو میباشد که اعتبار یک یا سه ساله دارد و بوسیله مراجع ذی‌ صلاح کشورهای مختلف صادر می‌ گردد. به دلیل این مدرک، شخص دارنده، حق رانندگی با وسایل نقلیه موتوری را در کشوری غیر از وطنش، پیدا می‌ کند و می‌ تواند با وسیله نقلیه خود سفر نماید.

مراحل و هزینه دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی

1- تهیه مدارک مورد نیاز

اولین قدم برای دریافت گواهینامه بین‌ المللی تهیه مدارک زیر است:

  • دریافت گواهینامه بین المللی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز، جهت دریافت گواهینامه بین المللی یک ساله
  • گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل سه سال، به منظور دریافت گواهینامه رانندگی بین‌ المللی سه ساله
  • یک قطعه عکس تمام رخ (3*4) با حجاب اسلامی برای بانوان
  • گواهینامه رانندگی بین‌المللی قبلی (در صورت معتبر بودن)
  • اصل یا تصویر صفحه اول گذرنامه
  • تکمیل فرم درخواست به زبان فارسی و انگلیسی و درج تاریخ تولد به میلادی در بخش انگلیسی

3-دریافت گواه بین المللی رانندگی

بر اساس زمان مشخص شده در زمان ثبت‌ نام، می‌ توانید نسبت به دریافت گواهینامه بین‌ المللی خود اقدام نمایید. کافی است به نکات زیر توجه داشته باشید:

مدارک صادره، تنها به شخص متقاضی یا بستگان درجه یک تحویل می‌ شود. ارائه مدارک احراز هویت و نسبت با متقاضی، اصل شناسنامه یا وکیل قانونی با ارائه اصل وکالتنامه و کارت شناسایی معتبر الزامی می باشد.

همسران به منظور دریافت مدارک زوج یا زوجه خود بایستی شناسنامه متقاضی و کارت ملی خود را به متصدی صدور گواهینامه ارائه نمایند.

نمایندگی‌ های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران

با مراجعه به یکی از نمایندگی‌ های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران در کل کشور به منظور تحویل فوری گواهینامه اقدام نمایید.

سامانه فروش گواهینامه بین المللی

  • با مراجعه به سامانه فروش اینترنتی گواهینامه بین المللی می‌ توانید جهت دریافت این گواهینامه ثبت نام نمایید. در این صورت حتما نکات زیر را مدنظر قرار دهید:
  • تنها در صورت حضور در داخل کشور می‌ توانید از این سامانه استفاده نمایید.
  • در این روش، تنها گواهینامه رانندگی بین‌ المللی یک ساله قابل در یافت میباشد.
  • در لحظه ثبت درخواست، بایستی حداقل یک ماه و ده روز از اعتبار گواهینامه رانندگی ملی باقی مانده باشد.
  • زمان تحویل گواهینامه در این روش تقریبا هفت تا ده روز کاری به طول می‌ انجامد.

4- مراجعه برای ثبت نام گواهینامه بین المللی رانندگی

برای ارسال مدارک و انجام امور اداری دریافت گواهینامه بین‌ المللی میتوانید از این راه‌ اقدام کنید:

کمربندی میدانی، میدان سجادیه، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نمایندگی فتحی (تبریز)

تمدید گواهینامه رانندگی بین المللی

همان‌طور که می‌دانید گواهینامه‌ های ملی، بعد از انقضا قابل‌ تمدید میباشند. ولی آیا گواهینامه‌ های بین المللی را هم میتوان تمدید کرد؟ متأسفانه امکان تمدید گواهینامه رانندگی بین المللی وجود ندارد و برای دریافت این گواهینامه باید بعد از انقضا، مراحل ثبت‌ نام و دریافت را مجدد تکرار نمایید.

کشورهای پذیرنده گواهینامه بین المللی

این گواهینامه علاوه بر زبان فارسی به هفت زبان بین‌ المللی از جمله انگلیسی، فرانسوی، روسی، عربی، آلمانی، اسپانیایی و چینی نیز ترجمه می‌ گردد و قابلیت استفاده در خیلی از کشورهای جهان را دارد.

فهرست کشورهای پذیرنده گواهینامه بین المللی یک ساله و سه ساله

نکات مهم درباره گواهینامه بین المللی

گواهینامه‌ های رانندگی بین‌ المللی قابل تمدید نیستند. و بعد از منقضی شدن آن ها بایستی مجددا نسبت به درخواست گواهینامه جدید اقدام نمایید.

کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، کشورهای اروپایی و امارات متحده عربی سخت‌ گیرانه‌ تر عمل نموده و برای رانندگی در این کشورها همراه داشتن اصل گواهینامه رانندگی ملی همراه با گواهینامه رانندگی بین‌ المللی الزامی‌ است.

دارنده این مدرک بین‌ المللی بایستی قوانین و مقررات مربوط به شرایط اقامت و اشتغال در کشورهای مسیر حرکت خود را بشناسد و آن ها را رعایت نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *