کاپوتاژ خودرو در مرز نوردوز

کاپوتاژ خودرو در مرز نوردوز مختص افرادی است که می خواهند به کشور ارمنستان سفر کنند یا بلعکس. این افراد باید از مرز نوردوز عبور کنند و...


ایران و ارمنستان از سوی شمال به وسیله مرز نوردوز به هم وصل شده اند . کاپوتاژ خودرو در مرز نوردوز مختص افرادی است که می خواهند به کشور ارمنستان سفر کنند یا بلعکس. این افراد باید از مرز نوردوز عبور کنند و مسلما باید اقدامات قانونی برای کاپوتاژ خودرو را برای خروج از کشور انجام دهند.

کاپوتاژ خودرو در مرز نوردوز

کاپوتاژ به اصطلاح انگلیسی با cabotage  شناخته می شود. اگر تا به حال به ماشین شخصی خود به صورت زمینی از داخل ایران به کشور های همسایه سفر کرده باشید مطمعینا با کاپوتاژ خودرو آشنا هستید. این کلمه به معنای اخذ مجوز برای خروج ماشین شخصی یا هر وسیله دیگر است که می تواند از طریق دریا ، خطوط ریلی و جاده ها و حتی هوایی صورت بگیرد. کاپوتاژ زمینی یکی از خدمات محبوب در حوزه سفر و ترانسفر است که به افراد اجازه می دهد تا خودروی شخصی خود را به کشور دیگری ببرد. اما به دلایل قانونی شخص اجازه رانندگی در آن کشور را ندارد . به همین دلیل شرکت ها و افرادی هستند که با قوانین و مقررات مربوط به واردات وصادرات خودرو آشنا هستند و کاپوتاژ خودرو در مرز نوردوز را انجام می دهند . این را هم در نظر داشته باشید که برای کاپوتاژ الزام بر این است که گواهینامه بین المللی داشته باشید که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

کشور های پذیرنده کاپوتاژ ایران

بسیاری از افرادی که قصد سفر به کشور های دیگر را دارند ترجیح می دهند با ماشین شخصی خود سفر کنند، زیرا معتقدند لذت بیشتری را می توانند تجربه کنند اما برای آن ها سوالی مبنی بر این ایجاد می شود که آیا کشور های دیگر کاپوتاژ ایران را می پذیرند یا این که می توانیم کاپوتاژ خودرو در مرز نوردوز را انجام دهیم یا خیر باید بگوییم بله ، طبق کنوانسیون سال  1949 که کشورهای زیادی عضو آن هستند، 98 کشور جهان کاپوتاژ ایران را میپذیرند و اجازه ورود ماشین های شخصی با کاپوتاژ ایرانی را به کشور هایشان می دهند و با خیال راحت میتوانید سفر زمینی به کشور های دیگر را شروع کنید . ترکیه ، ترکمنستان ، ارمنستان ، آذربایجان ، عربستان ، یمن ، بحرین ، قطر ، امارات ، اردن کشور هایی هستند که ایرانیان بیشتر به آن ها کابوتاژ میکنند و احتمالا مقصد سفر خیلی از ایرانی ها باشد . در ضمن شما نمیتوانید پلاک ترانزیت را در شهر های ایران نصب کنید و در داخل شهر رانندگی کنید. پس بهتر است پلاک ترانزیت را هنگام خروج از مرز نصب کنید تا جریمه نشوید .

محدودیت مدل ماشین برای کاپتاژ

شاید برای شما هم این سوال پیش آید که آیا ماشین شما می تواند کاپوتاژ شود یا خیر برای پاسخ به این سوال لازم است بگوییم با توجه به مقرراتی که توسط گمرک وضع شده است شما باید به مدل ماشین خود توجه کنید که شرایط لازم را دارد یا خیر. تمامی خودرو های سواری ، باری ، اتوبوس ، وانت و همچنین موتورسیکلت که عمر آن ها کمتر از سی سال می باشد می تواند کاپوتاژ شوند . ضمنا برای خودرو هایی که قدمت آن ها بیش از سی سال باشد مستلزم است مجوز از سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری را دریافت کنند. علاوه بر این ماشین های فرسوده و با قدمت زیاد معمولا دارای وضیعت نامناسب و خطرناک هستند که ممکن است باعث وقوع حوادث جدی شوند که باید مراقب این مورد باشید. بنابراین می توانیم بگوییم تقریبا محدودیت خاصی برای دریافت برگه خروج موقت برای کاپوتاژ خودرو در مرز نوردوز وجود ندارد. البته باید این را در نظر داشته باشید پلاک و کاپوتاژ ماشین های منطقه آزاد مثل ارس فقط اجازه ورود از مرز ارمنستان و نخجوان را دارند.

کاپوتاژ خودرو
کاپوتاژ خودرو باعث می‌ شود که از زیرساخت‌ های حمل و نقل محافظت شده و مسیرهای دریایی هم تا حد بسیاری سالم نگه داشته شوند .

اقدامات اولیه کاپوتاژ خودرو

چنان که میخواهید به زودی سفر زمینی خود را با ماشین شخصی خود شروع کنید و فکر میکنید پروسه کاپوتاژ خودرو در مرز نوردوز طول می کشد باید بگوییم نگران نباشید. خوشبختانه مراحل کاپوتاژ کردن خودرو پیچیده نیست و می توانید در کمترین زمان خودروی خود را کاپوتاژ کنید.در مرحله اول شما باید به فکر تکمیل کردن مدارکتان باشید .در اینجا می توانید مدارک مورد نیاز جهت کاپوتاژ را مطالعه کنید. بعد از تکمیل مدارک نیاز است به دفتر کانون جهانگردی مراجعه کرده و برگه کاپوتاژ خود را تحویل بگیرید. برای کاپوتاژ خودرو در مرز نوردوز نیاز است هزینه های مربوط به خدمات کاپوتاژ ، بیمه ، ویزا و گرفتن پلاک ترانزیت پرداخت کنید و در نظر داشته باشید برای عبور از مرز ، فرد باید چیزی حدود 400 الی 800 هزار تومان عوارض خروج از کشور را بپردازد. پس اگر همه ی شرایط و مدارک مربوطه را دارا باشید می توانید در کمتر از یک روز موفق به اخذ کاپوتاژ شوید.

قوانین کاپوتاژ خودرو در مرز نوردوز

کاپوتاژ خودرو در مرز نوردوز یک فرآیند مهم و حساس است و قوانین خاص خودش را دارد که در این مقاله به بیان آن می پردازیم . ابتدا باید توجه داشته باشیم که گمرک برای آن دسته از کالاهایی مجوز صادر میکند که مطمین باشد تا مقصد قابل حمل است .اگر کالای کاپوتاژ شده در طول مسیر درگیر حادثه ای شود و در مدت زمان مشخص نتواند به مقصد برسد، باید با ذکر علت و موجبات تاخیر از گمرک مبدا ، درخواست تمدید زمان کنند ، اگر گمرک مبدا ، درخواست تمدید قبل از پایام یافتن مدت زمان تعیین شده و علل ذکر شده را موجه تشخیص دهد مدت زمان کاپوتاژ را تمدید می کند و اگر کالای کاپوتاژ شده در مدت زمان مشخص به مقصد نرسد گمرک میتواند آن را جریمه کند. همچنان اگر کالای به مقصد نرسیده یک کالای مجاز باشد ، مجوز خروج برای آن صادر می شود. ولی اگر دسته کالاهای ممنوعه باشد ، قاچاق محسوب می گردد. لازم به ذکر است برای حمل و نقل به شکل کاپوتاژ باید اظهار نامه ای تنظیم کنید و به سوالات نوع ، تعداد ، وزن , ارزش کالا ، گمرک مقصد و مسیری که قرار است طی شود، را پاسخ دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *